Wednesday, March 7, 2012

3 Petua Mengawal Nafsu Makan

Mengawal nafsu makan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dibuat. Setakat cakap memang la senang. Lebih-lebih lagi bila tengah ada selera. Liat betul mulut ni nak berhenti mengunyah. Kalau mengunyah makanan yang sihat ada gak faedahnya, kan?
Untuk makluman semua, selera makan anda boleh dikawal tau. Caranya?? Ambillah makanan yang meregangkan usus dan berupaya membuatkan anda rasa kenyang

1. Tingkatkan Motivasi dan Kuatkan Semangat
Dalam apa jua perkara yang anda lakukan, motivasi diri adalah penting. Melalui motivasi yang tinggi, anda berupaya mengawal pola pemakanan dan nafsu makan. Di samping itu, anda perlu membiasakan perut agar tak mudah berasa lapar.


2. Makanan Kaya Serat atau Tinggi Kandungan Air
Pilih makanan yang kaya dengan serat. Bijirin, buah-buahan, gandum dan sayur-sayuran adalah contoh terbaik.
Ataupun makan saja buah-buahan yang mempunyai kandungan air yang tinggi. Betik dan tembikai boleh anda masukkan dalam senarai. Sebabnya, kandungan air yang tinggi akan membuatkan perut anda terasa penuh, berisi dan mengenyangkan.



3. Makan Buah-buahan sekali dengan Kulit dan Serat Putihnya
Jikalau anda memakan buah oren mahupun limau, makanlah sekali dengan seratnya yang berwarna putih tu. Ia boleh membuatkan perut anda kenyang.

Limau Mandarin

 
Bagi anda yang gemarkan epal, saya sarankan anda makan sekali dengan kulitnya. Banyak faedahnya tau. Antaranya;
~ Melambatkan kenaikan kadar gula dalam darah
~ Ia mengandungi kadar indeks glikemik (GI) yang rendah
Sekiranya anda kerap mengambil makanan yang kadar "GI" nya rendah, ia akan mengurangkan kadar peningkatan gula dalam darah selepas makan.

Selain memakan epal beserta kulitnya, kebanyakan sayur-sayuran mengandungi kadar GI yang rendah dan kaya dengan serat. Terutamanya pada bahagian batang dan daun.

SELAMAT MENCUBA!




No comments:

Post a Comment